Blog

نشریه داخلی نظام آراستگی بخش دوم

نشریه داخلی

شرکت توسعه مسکن آذربایجان

شماره 3 – هفته سوم

مورخه 09/04/99

تهیه کننده: واحد تعالی


پاکیزگی (Sanitation)

کار کردن در یک محیط کثیف و آلوده باعث خستگی و دل‌زدگی افراد می‌شود. اصل سوم 5S می‌گوید که ما باید هر آنچه را که در محیط اطرافمان وجود دارد به طور مرتب تمیز کنیم. کف‌پوش‌ها، دیوارها، لوازم و تجهیزاتی که از آن‌ها استفاده می‌کنیم، همیشه باید تمیز و پاکیزه باشند. در بسیاری از سازمان‌ها ساخت محصولات باکیفیت، ارتباط نزدیکی با تمیزی محیط و تجهیزات دارد. البته در این مرحله هدف اصلی پیدا کردن منشاء آلودگی‌ها و از بین بردن آن‌هاست. وجود گردوخاک و آلودگی در بسیاری از مواقع مانع تشخیص مشکلات و نقص‌های موجود می‌شود. از طرفی کار کردن در محیط تمیز و پاکیزه، انگیزه و اشتیاق کارکنان را افزایش می‌دهد.

در یک محیط کاری همه افراد باید همواره وظایف خود در قبال پاکیزگی خود و مکان کار را مدنظر داشته باشند و مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهند. در واقع فرآیند پاکیزه‌سازی نوعی بازرسی و بازبینی اشیاء هم به شمار می‌رود. از سوی دیگر باعث تقویت مشارکت و روحیه کار گروهی پرسنل هم می‌شود.

دلیل بسیاری از خرابی‌های تجهیزات و ماشین‌ها در محیط کار عدم رسیدگی به نظافت و پاکیزگی آن‌هاست. تمیز کردن روزانه ابزارآلات باعث می‌شود که همواره به بهترین نحو جوابگوی فعالیت‌هایی باشند که به وسیله آن‌ها صورت می‌گیرد.

پاکیزگی محیط باید به نحوی باشد که هر فرد نا آشنا با آنجا بتواند عیب و نقص‌های احتمالی را از فاصله 20 متری تشخیص دهد.

استانداردسازی (Standardize)

برخلاف سه اصل قبلی، استانداردسازی یک فعالیت عملی نیست. بلکه شیوه‌ای است که به منظور حفظ و استمرار سه اصل ساماندهی، نظم و ترتیب و پاکیزگی انجام می‌شود. در این مرحله استانداردها و دستورالعمل‌هایی برای اجرای منظم و دقیق اصول پنج‌گانه 5Sتدوین می‌شود و همه کارکنان و نیز کسانی که بعد از این به استخدام سازمان در‌ می‌آیند، باید از آن پیروی کنند. این اصل باید توسط مدیریت اجرا شود، به گونه‌ای که هر چیزی در جای خودش باشد، فرآیندها طبق روال خاصی انجام شوند و از علائم، نشانه‎‌ها و برچسب‌ها به خوبی استفاده شود.

انگیزه کارمندان برای کار کردن در محیط آراسته بیشتر است.

تأکید اصلی در استانداردسازی بر مدیریت دیداری و استاندارد کردن مقررات است. در مدیریت دیداری موارد ناهماهنگ با سه اصل اول تشخیص داده می‌شود و هرگونه شرایط غیرعادی و ناهمگون آشکار می‌شود. از جمله اقداماتی که باید در این مرحله صورت بگیرد، استفاده از علائم و نشانه‌ها برای نمایش موارد خطرناک، محل قرارگیری اشیاء، نام دستگاه‌ها و تجهیزات و موارد احتیاطی و یادآوری‌ها است. افراد باید به این مسئله آگاه شوند که در شرایط غیرعادی چه اقداماتی باید انجام دهند.

انضباط (Sustain)

در بسیاری از کارخانه‌ها زمان بسیار زیادی صرف ساماندهی و پاکیزه‌سازی محیط می‌شود، زیرا انضباط مناسب برای اجرای 5S و پایداری آن وجود ندارد. اصل انضباط که حفظ و نگه‌داری هم گفته می‌شود، بر عادت کردن به حفظ روش‌های صحیح کار تأکید می‌کند. محیط کار باید به نحوی باشد که کارکنان متعهد به اصول 5S باشند که نتیجه آن بالا رفتن بهره‌وری و افزایش کیفیت خدمات و محصولات است. نادیده گرفتن این مرحله باعث می‌شود نتایج حاصل از رویکرد 5S پایدار نباشد و بعد از مدتی دوباره به وضعیت قبل از اجرای آن برگردیم. با اجرای درست این اصل عادت صحیح انجام فعالیت‌ها در کارکنان شکل می‌گیرد و می‌توان از دیدگاه‌های همه افراد سازمان برای یافتن نقایص و مشکلات و حل آن‌ها استفاده کرد.

در بسیاری از کارخانه‌ها زمان بسیار زیادی صرف ساماندهی و پاکیزه‌سازی محیط می‌شود، زیرا انضباط مناسب برای اجرای 5S  و پایداری آن وجود ندارد.

این مرحله را می‌توان سخت‌ترین گام اجرای 5S نامید. همه‌ی افراد باید مسئولیت‌ها و وظایف خود را به خوبی انجام دهند و مقررات و قوانین به صورت یک عادت برایشان درآید. رسیدن به چنین جایگاهی نیازمند آموزش و تکرار فراوان است. نتیجه اجرای درست این اصل تربیت افرادی وقت‌شناس، پاکیزه، منظم و مرتب و مسئولیت شناس است. همه کارکنان باید این نکته را بدانند که اجرای فعالیت‌های 5S یک کار گروهی است و نیاز به مشارکت همگانی دارد.

میز کار شما چه می گوید؟؟؟؟

زاویه دید زیبا

روزی یک مرد ثروتمند، پسر بچه کوچکش را به ده برد تا به او نشان دهد مردمی که در آنجا زندگی می کنند، چقدر فقیر هستند.

آن دو یک شبانه روز در خانه محقر یک روستایی مهمان بودند. در راه بازگشت و در پایان سفر، مرد از پسرش پرسید: نظرت در مورد مسافرتمان چه بود؟پسر پاسخ داد: عالی بود پدر! پدر پرسید آیا به زندگی آنها توجه کردی؟پسر پاسخ داد: بله پدر! و پدر پرسید: چه چیزی از این سفر یاد گرفتی؟پسر کمی اندیشید و بعد به آرامی گفت: فهمیدم که ما در خانه یک سگ داریم و آنها چهار تا. ما در حیاطمان یک فواره داریم و آنها رودخانه ای دارند که نهایت ندارد. ما در حیاطمان فانوس های تزیینی داریم و آنها ستارگان را دارند…
حیاط ما به دیوارهایش محدود می شود اما باغ آنها بی انتهاست! با شنیدن حرفهای پسر، زبان مرد بند آمده بود. بعد پسر بچه اضافه کرد : متشکرم پدر، تو به من نشان دادی که ما چقدر فقیر هستیم…!!!

گاهی کافیست زاویه دیدمان را عوض کنیم.

این اعلان را به اشتراک گذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *