Blog

تحول سازمانی در نگرش مدیران (4)

 

هدایت فرآیند تحول سازمانی

از آنجا که عنصر رهبری در سازمان از مهمترین شاخص های ادامه حیات ، پویایی ، بالندگی و یا نابودی سازمان می باشد ، مدیریت تحول سازمان می بایست در موقعیت های مختلف نقش رهبری خود را بصورت کامل ایفا نماید . خصیصه رهبری بیشتر از مدیریت در جریان هرگونه تغییر و تحول مورد نیاز خواهد بود . مدیریت ، فعالیت های سازمان را برنامه ریزی و سازماندهی و کنترل می نماید . اما عنصر رهبری است که افراد را ترغیب می کند و موجب تغییرات ضروری در نگرش و رفتار درکار می شود . به همین دلیل رهبران نقش اصلی و کلیدی را در موفقیت و شکست عملیات مربوط به تحول سازمانی ایفا می نمایند .

بدون تردید تحول در هر سازمانی پیچیده و زمان بر است . در این میان تحول در انسان ها مشکل ترین تغییری است که می توان بوجود آورد . ضمناً برای کسی که مایل به تغییر و تحول در هر بعدی از سازمان است ، صبر و انعطاف زیادی لازم است .

رهبری در سازمان می بایست بوسیله انگیزه دادن به کارکنان ، در راستای ارتقاء افزایش مهارت های انسانی گام بردارد . آگاهی نسبت به تغییر باید ایجاد شود تا گروه ها و افراد را برای آن آماده سازد و اطمینان حاصل شود که هر عضوی از سازمان به آن اعتماد دارد . چنین اقداماتی باعث می شود که تضاد ، ناآگاهی یا ترس از تغییر وتحول کم شود و یا از بین رود .

بنابراین وظیفه اساسی رهبران برانگیختن افراد و گروه ها به منظور پذیرش و آماده شدن برای تغییرات سریع در سازمان می باشد . مهارت رهبری مدیریت می تواند به بهبود احتمال پذیرش تغییر و تحول کمک کند . این امر بسیار مهم است ، زیرا  چنین رفتاری در فرآیند تغییر ایجاد می شود . از سوی دیگر اگر مقاومت زیادی مشاهده شود ، ضرورت انعطاف پذیر کردن برنامه ها را ایجاب    می نماید . رهبران با استفاده از مهارت خود در رفتار با منابع انسانی بهترین اقدام ها را انجام می دهند تا در خصوص تغییرات ، یک تعهد و حمایت به وجود آورند و بتوانند ضمن داشتن بیشترین تاثیر در حوزه تغییر وتحول ، فرهنگ سازمانی پویایی را در جهت کمک به تحقق اهداف و رسالت های سازمانی بنیان نهند .                                                                                                                                         

                                                                                                  « موفق و سربلند باشید »  

این اعلان را به اشتراک گذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *